Щодо запровадження системи поводження з побічними продуктами тваринного походження, не призначеними для споживання людиною

Дата: 10.06.2021 09:47
Кількість переглядів: 957

Прийняття Закону України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначенні для споживання людиною», що вступив у дію в травні 2016 року, обумовлене вступом України до Світової організації торгівлі та підписанням «Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони». На законодавчому рівні це повністю змінило стратегію та підходи щодо поводження з побічними продуктами в Україні. В той же час, постійно триває робота щодо розробки, затвердження та впровадження підзаконних актів.

     Зважаючи на нинішню ситуацію, фактичне впровадження норм Закону відбувається дуже повільно з огляду на кілька причин. Серед них варто зазначити відсутність освітньої кампанії щодо необхідності впровадження норм і правил серед операторів ринку; дія мораторію на перевірки та недостатній рівень розуміння інспекторами положень Закону; довготривале прийняття підзаконних актів.

     У комплексі це призводило до того, що оператори ринку до останнього часу зволікали і фактично не впроваджували системи поводження з побічними продуктами тваринного походження відповідно до міжнародних стандартів, хоча й мали чинну законодавчу базу.

     Однак виклики сьогодення значно посилюють намагання держави впровадити такі вимоги. Зокрема, сьогодні Україною підтверджено бажання та взяті відповідні зобов’язання щодо отримання статусу відносно губчастоподібної енцифалопатії ВРХ; міжнародна торгівля вимагає відповідального поводження з побічними продуктами тваринного походження, не призначеними для споживання людьми. Як показник -  останні місії та відкриття ринку Китаю та Туреччини, де це питання було одним з ключових. Актуалізується і фактор екологічного забруднення, що може призвести до міжнародних наслідків, та значно впливає на ситуацію зі здоров’ям людей і тварин в Україні.

    У зв’язку з зазначеним, в останній час значно пожвавилася робота державних органів контролю за ситуацією в галузі перероблення побічних продуктів тваринного походження, не призначених для споживання людьми. Так, наказом Мінагрополітики від 07 березня 2018 року №130 затверджено акти перевірки операторів ринку, що займаються обігом побічних продуктів тваринного походження. А це фактично всі дотичні до живих тварин та м’ясо/молокобереробки підприємства.

     В Україні заборонено використання худобо могильників та біотермічних ям. Державне підприємство Укрветсанзавод перебуває на стадії банкрутства і не в змозі забезпечити безперебійну роботу всіх філій, а приватні компанії з утилізації мало представлені на ринку України, адже такі інвестиційні проекти потребують тривалого часу для реалізації.

     Виникає логічне питання, то як же цивілізовано і сучасними методами вирішити проблему? І категорія побічних продуктів підлягає видалення (спаленню), при цьому цей метод також можна застосовувати і до інших категорій.

Крематори можуть використовуватись на наступних об’єктах:

1. Птахофабрики, свинокомплекси, тваринницькі ферми всіх розмірів (для утилізації І та ІІ категорії побічних продуктів).

2. Інкубатори (утилізація залишків виробництва).

3.М’ясокомбінати, бійні (для утилізації боєнських відходів).

4.Лікарні ветеринарної медицини, лабораторії (утилізація побічних продуктів і лабораторних тварин).

5. Віварії.

6. Митні пости,  тощо.

     З використанням печей (крематоріїв) проблема вирішується одразу на підприємстві. За даними виробників, один крематор з разовим завантаженням 500 кг здатний спалити 15 тонн побічних продуктів на місяць. Без витрат на транспорт і супровідну документацію, втрати на переобладнання та обслуговування крематорію окуповуються за 1,5-2 роки за урахуванням його на 50% завантаженості.

     Використання крематора  на будь-яких тваринницьких підприємствах (падіж, плацента, перо, спили рогів тощо) запобігає накопиченню на підприємстві побічних продуктів і мінімізує ризики поширення небезпечних захворювань – сибірки, емкару, сказу, туляремії, правця, африканської чуми свиней, ботулізму, міксоматозу, геморагічної хвороби кролів, високо патогенного грипу птиці тощо. При цьому відіграє значну роль у контролі та формуванні статусу щодо губчастоподібної енцифалопатії ВРХ.

     При спалюванні побічних продуктів в окремому крематорії радіус СЗЗ становить 300 м, при розміщенні крематора на території підприємства СЗЗ визначається розташування самого підприємства.

     Чому використання печей вигідно і доцільно? Спалювання біоматеріалу наразі є найефективнішим і екологічно оптимальним рішенням проблеми видалення побічних продуктів І категорії. Витрати на придбання крематоріїв та ПММ для процесу спалювання значно нижчі порівняно з витратами на транспортування і оплатою утилізації на спеціалізованих майданчиках.

     Широкий вибір обладнання в Україні дає змогу підібрати крематор з оптимальною продуктивністю, а кілька крематорів з невеликим об’ємом можна встановити, наприклад, на віддалених майданчиках/ ділянках виробництва.

     Отже, спалювання є сучасним та оптимальним рішенням проблеми накопичення та знищення побічних продуктів тваринництва, не призначених для споживання людьми. Відповідальне дотримання норм Закону унеможливлює безперешкодний доступ до міжнародних ринків та уникнення відчутних санкцій з боку держави.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь